2008-01-31

Bluffen bakom klass 9 A


Sydsvenskan gjorde idag ännu ett avslöjande om SVTs och Strix dokumentär Klass 9 A. På sidorna C8 och C9 anser Patrick Reslow (m), vice ordförande i Malmö utbildningsnämnd, att projektet inte förankrats politiskt och säger i ett pressmeddelande så här:

SVT har valt ut en skola som fått omfattande kritik av Skolverket för bristande måluppfyllelse. Hela programidén går ut på att visa hur man med alternativ pedagogik kan förbättra resultaten. Vad SVT däremot inte är tydlig med är att den klass som valts ut inte har allvarliga kunskapsbrister, utan snarare tvärtom. Jag är skeptisk till att man på detta sätt hänger ut elever som dåliga utan att klargöra de verkliga förutsättningarna för tv-tittarna.”


Artikeln från dagens tidning torsdag 31 januari 2008 fanns inte publicerad i nätupplagan. Bloggen Muslimska friskolan bad Sydsvenskans nätredaktion att lägga ut den politiskt intressanta artikeln. Vips, klockan 13.04 hade den resoluta nätredaktionen hörsammat önskemålet och har i efterhand lagt ut artikeln:


Bloggen Muslimska friskolan fick idag en interju med moderaten Patrick Reslow. Han säger att han ska kontakta SVT och försöka få ut pilotavsnittet från Rosengårdsskolan som valdes bort som skådeplats.


Bloggen Muslimska friskolan fick ett samtal med projektledaren bakom TV-serien Klass 9 A. Han heter Johan Grafström och var även beställare av "Ballar av stål" som fick läggas ner för att den sprutat vatten på statsminister Fredrik Reinfeldt:


Grafström berättar att Sydsvenskan utelämnat att Johannesskolan är Malmös sämsta skola enligt Skolverkets salsamodell:


Det betyder att betygen hos 9:orna i Sverige viktas mot elevsammansättningen i form av inkomster hos föräldrarna, antalet elever med invandrarbakgrund etc. Med denna modell blir förorternas invandrartäta skolor inte längre sämst i landet utan hamnar i mittenskiktet. Teoretiskt kan en vellingeskola bli sämst i Sverige utifrån sina förutsättningar med höginkomstföräldrar och inga elever med utländsk bakgrund. Grafström säger att när Klass 9 A får en egen sida, så ska det framgå så att ingen tittare tror att Johannesskolan är Malmös sämsta som tidningar rapporterat.


Men SVT har redan en hemsida där man själv utelämnar att det är enligt salsamodellen:


Grafström får frågan varför inte Malmös sämsta skola, Rosengårdsskolan, valdes för TV-serien. Han svarar att Rosengårdsskolan är alltför speciell och att då hade faktorer som integration och språkproblem kommit med, vilket man inte ville. TV-teamet ville ha en representativ skola som många kan känna igen sig i. Alltså långt från den reklam som SVT velat visa fram att de valt ut den sämsta skolan i Malmö. Grafström fortsätter med att prisa lärarna på Rosengårdsskolan och dess rektor Lars Birgersson för det fantastiska arbete de utför. Då får Grafström frågan om han tänker göra en TV-serie om dem. Nej, blir svaret.


Nu får Grafström frågan varför de i så fall gjorde pilotavsnittet på Rosengårdsskolan, om de ändå inte ville ha den sämsta utan en mer representativ skola. Det berodde enligt Grafström på att de hade bra kontakt med rektorn på Rosengårdsskolan sedan tidigare. Grafström säger också att de inte tänker låta någon se pilotavsnittet från Rosengårdsskolan. Han hänvisar till att SVT är en stiftelse och därigenom kan förhindra insyn. Vad har de att skydda egentligen?


Grafström tillbakavisar Sydsvenskans rubrik om dokusåpa. Det är en dokumentär, säger han. Om Patrick Reslows kritik att TV-serien inte är politiskt förankrad svarar han att SVT haft gott samarbete med Malmös tjänstemän som visat stor öppenhet. Att serien placerades i Malmö beror på att Grafström har sin tjänst här.

Grafström säger att de stora hjältarna i TV-serien är de ordinarie lärarna vid Johannesskolan som under en termin låtit Sveriges 8 bästa lärare ha klass 9 A i stället. Grafström fick frågan vad dessa lärare gjort i stället. Det visade sig att de fått bli extraresurs åt klass 9 B. Låter det som en hjälteinsats att under en hel termin få auskultera och vara lättlärare som går bredvid parallellklassens lärare? Låter ju mer som en halvsemester som man inte behöver vara hjälte för att nappa på.


Idag har många anställda i Malmö stad besökt bloggen Muslimska friskolan för att se vad som stod igår om Johannesskolan, Rosengårdsskolan och TV-serien Klass 9 A.


Igår och idag uttalade sig en av de medverkande i TV-serien i Malmöbloggens kommentarer och gav Sydsvenskan rätt i att klass 9 A inte var någon dålig klass alls. Längre ner i bloggposten länkas till Aftonbladets artikel om klassen där eleven Johan Malmlöf är med på bild, vilket borde bevisa att han går i den aktuella klassen och vet vad han talar om:


#Johan Malmlöf- 30 Jan 2008 - 21:19
Hejsan!Jag är faktiskt en av de medverkande i “Klass 9A” och skulle bara villja säga att detta är INTE en dokusåpa, detta är en dokumentär.
#Toja- 31 Jan 2008 - 00:05
Hej Johan,
Så går det när man litar på vad tidningarna skriver. My bad. Men vad säger du som sitter på inside information då, är det Aftonbladet eller Sydsvenskan som har rätt?
#Johan Malmlöf- 31 Jan 2008 - 13:56
Sydsvenskan är de som har rätt, vi är INTE en av de sämsta presterande klassen i Sverige, vi har inga direkt problem med våra betyg så Sydis har rätt.


Källa, Malmöbloggen:


Grafström bekräftar att klass 9 A inte alls var dålig utan redan lyft sig innan TV började filma klassen. Varför då på SVTs hemsida och på presskonferensen försöka påskina att Johannesskolan är Malmös sämsta och låtsas som ingenting när tittarna/läsarna drar slutsatsen att då måste 9 A vara en jättedålig klass? Varför skriver man Malmös sämsta skola, när Grafström säger att man valt Johannesskolan för att den inte är värst utan representativ?


Skulle inte egentligen både Grafström och hela svenska folket hellre sett dem göra en TV-serie inifrån Rosengårdsskolan, dess tuffa förutsättningar, enligt Grafström fantastiska lärare och duktige rektor, än om en hyfsad klass på den representativa Johannesskolan? Grafström säger att tittarna kommer att få en unik inblick i Johannesskolans vardag. Tittarna skulle säkert fått en ännu mer unik inblick om de fått se vardagen på den mytomspunna Rosengårdsskolan.


Tittarna undrar ju egentligen vad superlärarna kan göra med en riktig problemklass med dåliga betyg på en värstingskola, om de kan rädda en sådan klass. Inte en hyfsad klass på en representativ skola. Grafström berättar att det var samma superlärare som fick undervisa på Rosengårdsskolan i pilotavsnittet, som Grafström väljer att kalla filmklipp. Nu får vi aldrig reda på om det går att rädda Rosengårdsskolans sämsta klasser med god pedagogik. Eller om något går att göra för att ändra den utförsbacke som finns i liknande skolor i Rinkeby, Bergsjön, Botkyrka, Södertälje och Landskrona.


Tidningen Aftonbladets artikel får tjäna som ett av de bästa exemplen på media som missuppfattat/lurats när den kallar klass 9 A för Malmös sämsta:
I
Jämför med Sydsvenskans avslöjande artikel igår:
I
I
Andra bloggar som reagerat på lurendrejeriet:
I



I
I
Regeringskansliet har flera gånger läst denna bloggpost 1 februari. Likaså har Lunds, Uppsala och Linköpings Universitet. Sveriges Television läste också.


1 februari intervjuas Johannesskolan av Lärarnas Riksförbunds facktidning Skolvärlden. De ger också en bild av att SVT bluffar och lurar tv-tittarna. De förklarar också att Johannesskolan i stort sett gått med på projektet för att de fått fler lärare gratis och ökat personaltätheten under en termin:

http://www.skolvarlden.se/Article.jsp?article=2298

Inga kommentarer: