2008-04-14

Somaliska förskolechefen lurar tingsrätten


Idag talade Bismilahi muslimska förskolechef ut i tingsrätten efter att ha suttit häktad i flera månader:


"- Det kom oerhört många somaliska familjer till Rinkeby 1995. De ville inte lämna ifrån sig sina barn till svenska myndigheter och jag insåg att behovet att starta förskoelverksamhet för just dem var stort, berättar 41-åringen.

De privata lånen bokfördes aldrig. År 2002 fick hon kontakt med den 42-årige ekobrottslingen:

2005 drog hon även igång verksamhet inom hemtjänstområdet, samtidigt som hon fick sitt fjärde barn, nu tillsammans med en somalisk man som tillbringade mycket av sin tid i Dubai, dit även 41-åringens mamma och systrar flyttat efter att fadern avlidit 1999.

Men inför Solna tingsrätt förnekar hon kännedom om de falska fakturor som bland annat gjort det möjligt.

- Konstigt, säger åklagaren och spelar upp de förhör som hållits med henne under förundersökningen och där hon både känner till och förklara förekomsten av just de fakturorna.

- Jag hade inte sovit på två nätter när jag fick de frågorna. Jag trodde det var helt andra fakturor ni frågade om, svarar hon.

En gång plockade hon till exempel ut 1,4 miljoner i kontanter, vilket hon menar var lön för första halvåret 2007.

- Det var jag värd. Jag hade jobbat oerhört mycket. Jag trodde jag kunde göra så.

Men kammaråklagare Björn Rosenlöf tror henne inte på hennes oskuld:

- Det råder inga tvivel om att hon och 42-åringen gemensamt kommit överens om det här brottsupplägget. Hon lämnar många olika, motsägelsefulla uppgifter och ändrar sig allt eftersom. Hon har tillbringat mycket av tiden i Dubai, och har levt gott där."


Källa, Dagens Nyheter måndag 14 april 2008:
I
I
Rapporterar gör också SVT ABC måndag 14 april 2008:
I
"Enligt förskolechefen har sju miljoner kronor gått till amorteringar och räntor till kvinnans familj i Dubai, som hon tidigare tagit ett lån av för att finansiera utökningen av förskoleverksamheten. Om pengarna sedan plockats ut på ett felaktigt sätt känner hon inte till det, säger hon."
I
I
I
Bloggen Muslimska friskolan har senaste veckan haft besökare från både Dubai och Saudiarabien som sökt på Bismilahi. Hoppas att Åklagarmyndigheten som de senaste veckorna läst allt som skrivs om Bismilahi på denna blogg ser detta, och inser att det finns personer i Dubai och Saudiarabien som känner till Bismilahi och just nu följer ärendet därifrån. Vilka är dessa personer eller medbrottslingar som skulle kunna vittna eller bli förhörda?
I
I
Den somaliska förskolechefens advokat och åklagaren i målet intervjuas i Sveriges Radio P4 Stockholm 14/4:

Inga kommentarer: