2008-08-14

Muslimsk skola fuskar med betygen



Expressen, GT och Kvällsposten pekar idag 14/8 ut Sveriges bottenskolor i muslimska områden på ledarplats. Som motsats ställs de framgångsrikaste skolorna i helsvenska rika områden. Men i den listan över skolor med höga betyg är den muslimska friskolan Alzahraa Idealiska Akademi märkligt nog med:


"Det visar nya siffror från skolverket som presenterades i gårdagens Expressen. Medan elever från skolor i välbärgade områden får höga betyg, lyckas elever på skolor i socialt utsatta områden betydligt sämre.

I topp glänser skolor som Brandin's International i Malmö, Fredrikshovs slott och Alzahraa Idealiska i Stockholm. I skolor i exempelvis Bergsjön i Göteborg, i Rosengård i Malmö, och i Husby i Stockholm, är betygsgenomsnittet däremot lägst i landet."


Källa, Expressen, GT och Kvällsposten ledare och debatt torsdag 14 augusti 2008:




Spökar bakom placeringen för Alzahraa Idealiska Akademi gör Skolverkets nya salsamodell som gör ursäkter för invandrarelever:


"Förutom det genomsnittliga meritvärdet för varje skola räknar skolverket även ut ett så kallat Salsa-värde. Modellen tar hänsyn till utländsk bakgrund, vilken utbildning elevernas föräldrar har och hur könsfördelningen ser ut."



Det är nämligen Skolverket själv som i flera rapporter under årens lopp varnat för hur dåliga muslimska friskolor är. Uppgifter som Skolverket tagit fram visade då att muslimska friskolor har många obehöriga lärare, låga betyg och många elever med problem. Alltså borde det vara något lurt och kanske till och med fusk om den muslimska friskolan Alzahraa Idealiska Akademi som ensam muslimsk friskola i Sverige hamnar i listan över skolor med bäst betyg.


Hemsidan för Alzahraa Idealiska Akademi. Titta in på den och avgör själv hur trovärdigt det är att den skulle tillhöra betygstoppen i Sverige?





Enbart 2 av 16 lärare på Alzahraa Idealiska Akademi var behöriga. Därför JO-anmälde Barnen Först Skolverket för grovt tjänstefel:




Läraren Mattias avslöjar i en bloggpost hur Alzahraa Idealiska Akademi bryter mot skollagen:


"Det är med en lättnadens suck jag ser att Alzahraa Idealiska Akademi har fått avslag på sin ansökan om att få ta över Solbergaskolan. Varför? Är det för att det är en muslimsk friskola, Nope. Är det för att det är en religiös friskola? Ja, delvis. Religiösa friskolor är ett aber i det svenska samhället då de i princip per definition inte kan följa läroplanen. Är det för att jag har insyn i hur Alzahraa funkar? Ja, helt och fullt. Jag har själv arbetat på akademin för några år sedan. Ett på flera sätt belönande arbete där jag lärde mig mycket om den muslimska kulturen och lärde känna underbara barn och kollegor.


Men man fick också se vissa obehagliga baksidor, lärare som inte anmälde känd misshandel i hemmen, det fanns ett ämne att välja i fria aktiviteter, det var islam, vilket gjorde att islam i praktiken var ett obligatoriskt ämne. Den största anledningen att föräldrar satte sina barn i skolan upplevde jag var för att man skjutsade barnen från hela Stockholm till skolan och barnen därför slapp utsättas för den omkringliggande världen. Barnen fick på det sättet väldigt lite kontakt med den omvärld de sen kommer att leva och verka i. Något som knappast är förenligt med skolans uppdrag att göra eleverna redo för livet som vuxna.


Men det finns en annan sak också och det har att göra med varför jag slutade arbeta på skolan. Vi var på en föreställning med Moraträsk, där det uttrycktes både sexistiska och homofoba skämt och uttalanden från scenen. Inför förskole- och lågskoleelever. Efter att jag på nästkommande personalmöte påtalade detta och att jag inte tyckte att vi skulle gå på homofoba föreställningar märkte jag att detta inte fanns med i det obligatoriska protokollet som skulle läras av föräldrarna, och jag blev kallad till rektorn som meddelade att jag inte längre kunde ha kvar mina arbetsuppgifter utan skulle degraderas till en betydligt sämre tjänst. Någon motivering till detta kunde jag inte få. Med andra ord, att stå upp för de homosexuella ger en sparken på Alzahraa Idealiska Akademi. Därför är jag glad att de inte får fler uppdrag än de redan har!"


/Mattias



Inga kommentarer: