2008-09-06

Muslimsk skolflicka chattar om ramadan



Sydsvenskan låter en muslimsk skolflicka från Malmös TV-skola Johannesskolan bli dragplåster för ramadan genom en chatt:


"På fredag klockan 15.00 chattar 16-åriga Hanin Assi med Sydsvenskans läsare om ramadan. Själv har hon fastat under ramadan sedan hon gick i femte klass. – Det är viktigt för mig som muslimsk tjej att utöva min religion. Läs/Se mer



Hanin Assi var en av de niondeklassare som i våras var med i dokusåpan "Klass 9A"."


Källa, Sydsvenskan torsdag 4 september 2008:



Läs hur Sydsvenskans läsare ställer den muslimska skolflickan Hanin Assi mot väggen när de chattar med henne om ramadan 5/9 2008. Ett exempel från chatten som visar på hjärntvätten inom islam:
I
I
"Eva: I år har vi 2008 på vår kalender och hur kan det vara att man fortfarande tror på att bära slöja och tro att man är underlägsen mannen vilket fö rmig är helt otänkbart och osannolikt att man är? Hur kan det vara att folk tror på något som de aldrig får bevis för?
I
I
Hanin Assi: Jag tycker inte att islam på något sätt trycker ner kvinnan, tvärtom. Islam har givit till kvinnan massor med rättigheter hon inte har haft förut, dessutom ställer man kvinnan mycket högt i vår religon. Enligt mig har jag fått tillräckligt med bevis på att islam är den rätta religonen för mig."
I
I
Källa, Sydsvenskan fredag 5 september 2008:


Klass 9A vann Kristallen för Årets bästa dokumentärprogram 8/9 2008. Hanin Assi och Ala Mukalaf respresenterade klassen i Globen:

Inga kommentarer: