2009-02-11

Polischef i internutredning för ny neger



Skånepolisen slår till igen:



"LANDSKRONA. Det var förra söndagen som en ung kvinna utsattes för ett pistolrån på Kapellgatan. Efter rånet dök ett fotografi upp på polisens anslagstavla i Landskrona. En polis i arbetsledande ställning ville veta mer om bilden och skrev ett mejl med följande innehåll till alla Landskronapoliser i yttre tjänst:


”På whiteboarden vid avrapporteringsplatserna sitter ettfoto på en neger iklädd militärgrön jacka. Detta foto fanns i en av radiobilarnas kameror. Vem har tagit bilden, vem föreställer det mm? I ett personrån i söndags var en av gärningsmännen neger iklädd militärgrön (enfärgad) jacka...”.


Kent Johansson, som utreder rånet, var en av poliserna som fick mailet. Han bekräftar att han ”nog sett mailet” och säger:


– Jag vet nog vart du vill komma.


Vart vill jag komma?


– Ja, det är väl det här med neger... men jag har ingen kommentar.
Skulle du själv uttrycka dig...


– Jag kommenterar inte, du får ta det med närpolischefen Boel Håkansson.


Boel Håkansson var på tisdagen inte anträffbar för en kommentar. Marianne Almqvist, chef för polisområde nordväst, säger emellertid:


– Ordet neger ska inte användas. Det har ingenting med ett signalement att göra. Om hudfärgen är viktig så får man väl skriva mörkhyad eller vilken hy man nu har.


Frågan huruvida ordet neger är nedsättande eller inte måste dock upprepas tre gånger för att Marianne Almqvist ska svara:


– Om det uppfattas som nedsättande så ska det inte användas. Internt har vi en diskussion om att använda en vokabulär med respekt för individen.


Mailet från polischefen kommer nu att bli föremål för polisens internutredningsgrupp."



Källa, Helsingborgs Dagblad onsdag 11 februari 2009:




"LANDSKRONA. Kommunalrådet Torkild Strandberg (FP) blir inte glad när han hör om Landskrona-polisens mejl där ett befäl efterlyser information om ”en neger”.


I veckan hade han besök av ministrarna Nyamko Sabuni och Jan Björklund. På presskonferensen i polishuset handlade det bland annat om gott samarbete mellan kommun och polis.


Hade du hört talas om det här tidigare?


– Nej. Jag vet bara det du berättar. Och eftersom jag sitter i polisstyrelsen för Skåne och därmed har någon form av arbetsgivaransvar vill jag inte prata om just denna händelse. Inte förrän jag har fått en förklaring från polisen.


– Men med tanke på senaste tidens händelser borde det nog till en ny allmän utredning inom polisen om hur man uttrycker, och beter sig."



Källa. Helsingborgs Dagblad onsdag 11 februari 2009:



TT rapporterar om nyheten:

Inga kommentarer: