2009-05-20

Könssegregerad koranskola för fyraåringar



"De läser koranen i kvällskolan

Örebro

Den vanliga skoldagen har slutat sedan länge men inne i Vivallaskolan pågår undervisning för fullt. 120 elever, några så små som fyra-fem år, lär sig arabiska och läser Koranen. Man diskuterar etik och moral och hur man ska bete sig i samhället. Stadsliv besökte Al-usras kvällsskola.


Klockan är strax efter fem på eftermiddagen. På Vivallaskolan är det fullt i flera klassrum. På övervåningen har flickorna lektioner. En trappa ner håller pojkarna till. Över hundra elever är uppdelade i olika grupper, inte efter ålder utan efter hur mycket de kan. Där finns grupper som läser avancerad arabiska och de som tränar på alfabetet. Läraren Mona Khalaf kombinerar studier på SFI med att undervisa i arabiska på kvällsskolan.


Några flickor sitter koncentrerat och skriver av bokstäverna på tavlan. Trots att de har gått i skolan som vanligt på dagen tycker i alla fall Isra Abdrhim, 9 år, inte att det är några problem att gå till skolan igen på kvällen.


– Nej, det är jätteroligt säger hon. Det är roligt att skriva och läsa, och så läser vi i Koranen. Jag har fått en läxa som handlar om islam."


"Jamal Salem, som är initiativtagare och eldsjäl i föreningen, berättar att skolan har bra koll på alla elever. Man måste ringa och anmäla om man är sjuk eller ska vara borta. Om någon inte dyker upp ringer läraren för att höra vad som hänt. Jamal, som i vanliga fall arbetar som elektriker på Öbo, fungerar som skolans kurator. Han har hand om den sociala biten, hur eleverna mår och hur deras familjesituation är. Han undervisar också i etik och moral."


"– Det bor tusentals muslimer i Örebro, en stor del av dom bor i Vivalla och är helt isolerade."


"Tanken med kvällsskolan är att öka integrationen men vid en första anblick ser det ut som motsatsen. Jamal skrattar lite och förstår hur det kan verka. Här har alla barn invandrarbakgrund, några kom ganska nyligen till Sverige. De läser arabiska och studerar islam.


– Vi vill att barnen ska gå kvar i den kommunala skolan. Men för att barnen ska stanna i till exempel Vivallaskolan måste vi erbjuda föräldrarna det de saknar i den kommunala skolan, alltså arabiska och undervisning i islam. Anledningen att flickor och pojkar är uppdelade i olika klassrum är att få arbetsro.


– Det blir en lugnare stämning och det blir lättare att diskutera olika frågor, säger Jamal."


Källa, Nerikes Allehanda onsdag 20 maj 2009:


Inga kommentarer: