2009-10-18

Islamolog skriver till bloggen



12 september 2009 gjorde bloggen Muslimska Friskolan en post om islamologen Katarina Ausenius som bor i Malmö. Ausenius och moderaten Rickard Wendel skrev tidningsartikeln på bilden ovan:



Idag fick bloggen ett mejl av henne, som publiceras nedan:


"Tack för uppmärksamheten‏
Från:
Katarina Ausenius (katarina@minaret-consulting.com
)

Skickat:
den 18 oktober 2009 18:26:16


Hejsan Roger,

Jag chansar på att det är du som är just Roger och har gjort ett en presentation om mig.

Du verkar irriterad på mig och jag undrar varför. Varför lägger du ut var jag bor och vad har det med saken att göra vilken stadsdel jag bor i? Ditt påstående "Nu slår hon sig ihopa med moderaterna igen.." förstår jag inte heller... Jag har aldrig gjort ett avbrott. Varför kan man inte vara islamolog och vara moderat?

Ser fram emot ditt svar.

Mvh,
Katarina"



Bloggen Muslimska Friskolan svarar nedan på islamologen Katarina Ausenius mejl:


Hej Katarina!

Bloggen är inte alls irriterad på dig, utan ser det som positivt med diversifierade islamologer. Det är av intresse att du bor i Malmö och inte Lund. Anledningen är att de flesta lundaislamologer bor och verkar i studentstaden Lund. Bloggen ser positivt på stadsdelen Slottsstaden och ser fram emot att se hur en islamolog därifrån ser på Rosengård.

Bloggen misstog sig när den skrev att du slog dig ihop med moderaterna "igen". För det var ju tre år sedan det var provval. Det ska bli intressant att se om en moderat som är islamolog tolkar islamiska företeelser likadant eller annorlunda än islamologer som har hjärtat till vänster eller är opolitiska. Bloggposten var till för att uppmärksamma ditt nya konsultbolag och göra reklam för dig som islamolog.

Hoppas se fler artiklar av dig i media.

Om du Katarina läser svaret här, så bjuds du in att skriva ett inlägg som publiceras på bloggen Muslimska Friskolan. Vill gärna att du mejlar hur du ser på muslimska friskolor!



Läs mer om Katarina Ausenius meriter på Linkedin:


Inga kommentarer: