2009-10-01

Minnen av moskébranden


En läsare har bidragit med en ögonvittnesskildring av moskébranden 2003 i Malmö. Då brann den muslimska friskolan Ögårdsskolan vid Islamic Center ner. Mejlet publiceras nedan:



Drar mig nu ochså till minnes att på sommaren 2003 var jag inbjuden till lunch i Ljunghusen.Vi var cirka 20 personer till bords. Min bordskavaljer var en vältränad man i sina bästa år. Konversationen flödade runt bordet såväl som dyrbart årgångsvin. Min kavaljer avstod eftersom han hade jour inne i Malmö på kvällen. När jag frågade vad han sysslade med ,vilket jag inte tänker nämna här - så kom ju frågan automatiskt upp från mig!


Var Du vid moskén när den brann i april?


Jodå blev svaret och han berättade att det varit en mycket hotfull situation där de som var där för att släcka blev angripna av mosképersonalen, eftersom de koncentrerade släckningen på moskén för att rädda denna. Personalen och en del andra skrek och hotade med stenar och påkar mot brandmännen och försökte att få dem att inrikta sig på kontoret i stället och strunta i moskén. Kontoret brann dock ner till grunden och inget blev kvar.

Men det spordes och gör det fortfarande i min en gång så älskade hemstad, att där lär ha varit cirka tre miljoner svarta kronor som bevarades där för att skickas vidare till okända öden. Det var tyvärr omöljigt för brandteknikerna att utröna detta eftersom allt, ja ALLT var uppbrunnet. Det hade utvecklats en temperatur på 1500 grader i branden och då blir det inget kvar!


Om där nu var något kvar när branden bröt ut. Kanske var de redan bortförda!! Om nu detta inte är en skröna? Men kom ihåg: "ingen rök utan eld". Förlåt skämtet! Det lär ha förekommit dispyter och gräl om pengar en tid före branden.


I morgon hör jag av mig om den socialdemokratiske riksdagsmannen Luciano Astudillo och de andra tre miljonerna och framför allt om hans eminenta utbildning på Lunds tekniska högskola (LTH) till "civilingenjör". Får en politiker överdriva hur mycket som helst?

Inga kommentarer: