2009-10-21

Moskén bjuder in Sverigedemokraterna


"Malmö. Här ovan står det största utländska hotet mot Sverige sedan andra världskriget, om man ska tro Jimmie Åkesson, Sverigedemokraternas ordförande. Han heter Bejzat Becirov och är vd för Islamic Center i Malmö.

Bejzat Becirov läste inte artikeln när han såg Aftonbladet i måndags.

– När jag såg rubriken ville jag inte läsa mer. Jag blev så upprörd och hade jag fortsatt att läsa hade jag blivit ännu mer upprörd. Det ville jag inte.

Nästa dag måste han ändå läsa till slut.

– Det är så många som pratar om artikeln så jag var tvungen. Det som stod där var ju ingen nyhet för mig, jag har följt deras sätt att hantera politiken.

Även om Bejzat Becirov hatar artikelns innehåll tycker han att det var bra att den publicerades.

– Det var bra att Åkesson äntligen kom ut och visade vem han är, säger Bejzat Becirov.

Är du det största utländska hotet mot Sverige sedan andra världskriget?

– Jag vet vad andra världskriget var. Min morbror, mina morföräldrar och ytterligare sex släktingar blev arkebuserade i Makedonien för att de tillhörde motståndsrörelsen."

"När DN talar med Bejzat Becirov om artikeln är det inte ”hets mot folkgrupp” som gör honom mest upprörd. För hets mot folkgrupp är det, anser han.

– Det är deras partinamn som gör mig mest upprörd. De kallar sig Sverigedemokrater, men de är varken ”Sverige” eller ”demokrater”. Namnet anspelar på att hela svenska folket står bakom dem, de har på så vis stulit Sverige. Och demokrater är de minst av allt. Över hela världen kan man säga ”Sverige” och då vet alla att man talar om den bästa av demokratier.

Den demokratin är inte baserad på det här partiet.

Är radikalisering av unga muslimer ett problem?

– Nej. Jag har varit lärare i många år. Vissa tider har unga det svårt och det är lätt att vilseleda dem. Det finns alltid någon som vill styra dem."

"Genom Dagens Nyheter sänder Bejzat Becirov en inbjudan till Sverigedemokraternas partistyrelse att besöka moskén i Malmö.

– Så de får veta vad de talar om. Ledningen för det norska Frem­skrittspartiet var här nyligen. Partiledaren Siv Jensen gav mig sin bok och jag fick en inbjudan att komma till Norge och hålla föredrag."

"Vad betyder artikeln för muslimerna i Sverige?

– Inte mycket. Muslimerna vet vad Sverigedemokraterna är för parti och vad det står för. Fler muslimer borde ansluta sig till politiska partier och på så vis försöka förhindra att Sverigedemokraterna får makt i riksdagen. Det är ett bra sätt för muslimerna att visa att Sverige är deras nya hemland och att de vill försvara den svenska demokratin."


Källa, Dagens Nyheter tisdag 20 oktober 2009:


Inga kommentarer: