2009-10-15

Sydsvenskan minns Dan Parks dåd mot synagogan



"MALMÖ. En migrationsminister, Skånes länspolismästare, Malmös kommunfullmäktigepartier, systerförsamlingar från Helsingfors och Köpenhamn, Islamic center, Svenska kyrkan, Katolska kyrkan, representanter från Israels ambassad och vanliga Malmöbor.

Alla samlades under onsdagen för att återinviga kapellet på den gamla judiska begravningsplatsen.

För exakt tio månader sedan var bänkarna och väggarna svarta av sot efter att någon kastat in en brandbomb. Attentatet var bara ett i raden som drabbat judiska församlingen i Malmö genom åren."

"Förra julen hittade församlingen en burk med texten ”Cyklon B” och ett hakkors av pärlor i närheten av synagogan. Nazisterna använde Cyklon B för att gasa ihjäl judar under andra världskriget. Den upphittade burken var falsk och innehöll majs.

Provokationen utfördes av gatukonstnären Dan Park.

– Jag gillar att driva med förbud. Jag tror att de har värre saker att oroa sig för och ser det som ganska harmlöst. Det är inte jag som står för konflikter och våld. Jag är inte ute efter människor, snarare religion som jag hatar, sa Dan Park till Sydsvenskan i vintras."


Källa, Sydsvenskan torsdag 15 oktober 2009:


Läs också

Inga kommentarer: