2009-11-08

Spiritus Mundi i nytt bidragsprojekt om Mellanöstern



Ett nytt projekt betalt av bidrag, och som inte skapar fred i Mellanöstern, ska försörja Spiritus Mundis medlemmar. Allmänna Arvsfonden och International Music Council betalar kalaset. Genom gratisresor till Sverige med uppehälle betalt av bidrag lockades musiker från Palestina och Israel:



"Den 5 november presenterar Spiritus Mundi Our Songs for Tomorrow. Det är ett unikt musikaliskt möte mellan palestinska, israeliska och svenska musikstudenter, 20-25 år, som tillsammans uppför ett nyskrivet originalverk, skapat gemensamt under en vecka i Malmö.

Arabiska toner kommer att blandas med judisk och svensk traditionell folkmusik. Konserten äger rum på Palladium och biljetter finns på www.kulturcentralen.se."


Källa, Spiritus Mundis nyhetssida i november 2009:



Läs även om projektet i Lokaltidningen 6 november 2009:

Sydsvenskan antingen missade, eller medvetet valde att utelämna Spiritus Mundis medverkan, i sin artikel 4 november 2009:
I
"Torsdag: Kilema från Madagaskar på Inkonst och Our Songs for Tomorrow på Palladium."

Källa:
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/musik/article564004/Musik-fran-hela-varlden.html



Givetvis presenterades programmet även i Din BlatteGata 100,6. Är någon överraskad över att Spiritus Mundis grundare Henrik Melius ställer upp i just det radioprogrammet, men inte vill intervjuas av kritiskt granskande journalister från dagstidningar?


"Idag kommer vi snacka om VARFÖR man tycker det är en bra idé att sammanföra musiker från Israel, Palestina & Sverige. Förr ett tag sen var det Davis Cup tennis mellan Sverige och Israel här i Malmö, och då verkade ett stort antal malmöbor tycka att det var en urusel idé att sammanföra svenska och israeliska idrottsmän.

Men, kommer fred från att fokuser på konflikten eller från att fokuser på de områden där vi faktiskt KAN sammarbeta?

Det kommer bli ett intressant program. Tillsammans med Henrik Melius från Spriritus Mundi kommer vi diskutera musikens helande kraft och dessutom snacka med 2 av musikerna."


Källa, Din BlatteGata 100,6 med värvade radiopratare som bryter på svenska, tyvärr i Sveriges Radio 4 november 2009:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2576&Artikel=3214974


Varför kunde då inte detta musikprojekt spelat vid Davis Cup-matchen så att det gjort nytta? Då hade ju Ilmar Reepalu inte behövt förhindra åskådare att se matchen, efter påtryckningar från sina väljare bland militanta muslimer och AFA.



"Our Songs for Tomorrow på Palladium den 5 november inleddes med ett panelsamtal lett av kulturproducenten Yvonne Rock. I panelen satt musikstudenterna och projektdeltagarna Manar Wahhab och Nahela Soussan från Palestina, och Nimrod Ginzberg och Dror Haberman från Israel.

– Jag var mycket besviken, angående mitt eget liv, på situationen mellan Israel och Palestina. Men jag ville ge mig själv en chans att träffa mina grannar. Det här projektet kunde lyfta upp mig. Att prata med dem, att ha kul med dem, att veta att det finns människor där [i Israel] som är som jag, det ger mig hopp, sa Manar Wahhab, Palestina, om hur hon kände innan och efter projektet.

Det gemensamma skapandet, arrangerandet, inövandet och framförandet av musik mellan de palestinska, israeliska och nordiska musikstudenterna har varit grunden för de tio dagar de har tillbringat tillsammans i Malmö.

– För första gången i mitt liv lyssnade jag tålmodigt på arabisk musik. Jag blev inspirerad av skönheten. Genom att lära mig att älska deras musik blev det lättare att förenas med dem, berättade Nimrod Ginzberg, Israel, om musikens betydelse för honom i projektet.

Att deltagarna har tillbringat all sin tid tillsammans har, enligt dem själva, varit avgörande för att lyckas.

– I det här projektet har vi bott tillsammans, inte bara pratat med varandra eller passerat varandra på gatan, sade Nahela Soussan om intimiteten i gruppen.

En kvinna ur publiken var intresserad av att höra vad deltagarna pratade om under sin tid tillsammans och om de under sina samtal berörde konflikten mellan Israel och Palestina.

– Med dina vänner pratar du om vardagliga saker, så det är vad vi gjorde, förklarade Nimrod Ginzberg samtalsämnena mellan deltagarna.

Men naturligtvis kom konflikten mellan Israel och Palestina upp.

– I början pratade vi mest strunt och lärde känna varandra, senare hade vi djupare diskussioner, påpekade Dror Haberman.

– Jag pratade mycket om min situation, mitt dagliga liv och de var goda lyssnare, fyllde Manar Wahhab i.

Konflikten mellan palestinier och israeler är så gammal att den alltid funnits närvarande i deltagarnas liv.

– Konflikten är något vi är födda in i, sa Nimrod Ginzberg. Vi skapade den inte och vi uppmuntrar den inte. Om människor kan mötas och bli vänner tror jag att situationen kan förändras från grunden.

Konserten som följde paneldiskussionen innehöll allt från komplexa körarrangemang, kärleksfullt bankande på varandra och sig själva med plaströr, vilket skapade både rytm och melodi, till traditionella sånger i nyskrivna arrangemang och originalmusik skriven av alla deltagare tillsammans under de tio dagarna i Malmö.

Delar av den nästintill fullsatta lokalen bjöd upp till dans under slutnumret medan Danny Felsteiner, facilitator för den israeliska delegationen, tog mikrofonen.

– Innan jag kom hit var jag skeptisk till det här projektet, men människorna som har medverkat och människorna som har drivit projektet har fått mig på andra tankar."



Källa, Spiritus Mundis nyhetssida i november 2009:
http://www.spiritusmundi.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=273%3Aour-songs-for-tomorrow-konsert-och-paneldiskussion&catid=34%3Anyheter&Itemid=68&lang=sv



Inga kommentarer: