2010-03-17

Vem ljuger om flyktingbarnen i Vellinge?



"Klargörande från Lars-Ingvar Ljungman inför Uppdrag granskning

Vellinges kommunalråd Lars-Ingvar Ljungman tar avstånd från Göran Holms uttalanden i Uppdrag granskning.

I SVT:s Uppdrag granskning som sänds på onsdagskvällen ger kommunfullmäktiges ordförande Göran Holm, beroende på i vilket sammanhang han får frågan, två olika svar på frågan om Vellinges beslut att ta emot flyktingar var ett resultat av påtryckningar från Moderaterna centralt.

Jag vill härmed klargöra att Vellinges beslut att ta emot ensamkommande flyktingbarn och sluta avtal med Migrationsverket var ett initiativ från mig som ytterst ansvarig politiker. Detta ledde till ett enhälligt beslut av mig och mina partikolleger i Vellinge kommun.

Vårt beslut var dels ett resultat av den allmänna opinionen i Sverige, dels av att jag under perioden när debatten rasade som värst insåg att systemet med flyktingmottagande skulle rasa samman om inte fler kommuner tog sitt ansvar.

Vi har sedan i år ett fungerande avtal med Migrationsverket.

Jag tar bestämt avstånd från Göran Holms uttalanden.

Vellinge 2010-03-17

Lars-Ingvar Ljungman, kommunstyrelsens ordförande, telefon 0709-91 51 13"


Källa, pressmeddelande från Vellinge kommun onsdag 17 mars 2010:



Media granskar nu vem som egentligen ljuger om flyktingbarnen av moderaterna i Vellinge, Holm eller Ljungman?




Inga kommentarer: