2010-06-03

Becirovs dotter om Malmö lokaltrafik

Foto ovan på en busshålplats i Malmö från bloggen Som jag ser det 68


Elin Whilde är dotter till malmömoskéns VD Bejzat Becirov. Båda arbetar på Islamic Center med den stora moskén i Malmö. Så här kommenterade Elin Whilde Malmös stadsbussar i Sydsvenskan:


"Var ska jag börja? Jag har färdats i bussar som inte kan köra fort nog för motorvägen mellan Oxie/Malmö utan tar en annan väg. Än värre är det när de trots att de inte kommer upp i högre fart än 30-40 km/h ändå kör motorvägen.

Eller vad sägs om att förarna verkar ha som sport att pricka trottoarkanter i svängarna, helst i så hög fart som möjligt. Eller dessa rivstarter så man kastas in i stolparna och får ganska rejäla blåmärken. Jag har t.o.m. sett folk ramla omkull.

Otrevligt är det också när man kommer upp på bussen med barnen och föraren tagit en rökpaus i förarsätet. Eller för den delen när föraren sitter och högljutt planerar sin utekväll på krogen per mobiltelefon, med den ena kompisen efter den andra. Fast det sistnämnda har jag förvisso bara erfarit vid ett tillfälle.

Att det regnar in genom taket är knappast heller vad man önskar, eller att golvet har en trettio centimeter lång spricka. Vissa bussar är så ryckiga när man åker dem att lillpojken inte kan hålla huvudet stadigt. Och då är han ändå två år gammal!

Jag åker gärna kollektivt, faktum är att jag gör det dagligen flera gånger. Men Malmö Stadsbussar är en katastrof! Vid nära nog hälften av alla turer är man faktiskt orolig att det ska ske en olycka! Antingen p.g.a. bussen eller föraren!

/Elin Whilde"


Källa, Sydsvenskan 14 december 2006:


Inga kommentarer: