2010-12-12

Islamolog Jan Hjärpe förväntade självmordsbombaren

Den irakiske självmordsbombaren och muslimen Taimour Abdulwahab från småländska Tranås.

Professorn i islamologi Jan Hjärpe från Lund.


"Sprängdådet var för klumpigt utfört för att vara organiserat av en grupp, säger Jan Hjärpe, professor i islamologi.

- Det här kommer att ge en del islamofober vatten på sin kvarn, säger han. Han tror att det främst gäller människor som redan har en negativ bild av muslimer.

"Hjärpe blev själv inte särskild förvånad över att det här händer i Sverige.

- Jag tänkte snarare att det är konstigt att det dröjt så länge."

Källa, TT söndag 12 december 2010:


"Imamen i Södermalmsmoskén, Stockholms största moské, shejk Hassan Moussa "fördömer" i ett mejl till TT "sprängningen som inträffade i Stockholms stad".

Källa, Svenska Dagbladet söndag 12 december 2010:


"Två företrädare för muslimska förbund i Sverige fördömer terrordådet i centrala Stockholm. De ser en risk att terrorism kopplas samman med islam.

-Jag tycker att det är alldeles förfärligt hemskt att människor gör sådana här saker. När det sedan görs i religionens namn, i islams namn då blir jag upprörd, säger Abd al Haqq Kielan, imam och ordförande i Svensk islamisk samling, till TT."

"Mahmoud Khalfi, ordförande i Stockholms moské, säger att det som hänt är "galet och vansinnigt"."

Källa, SVT Rapport söndag 12 december 2010:


Själmordsbombarens mejl om moskéer:

"...Till slut så hälsar jag till alla mujahedin, glöm inte mig i era böner. Be för mig. Be för mig för att här i Sverige så är muslimerna så pass förnedrade att de ber för icke-muslimer i deras moskéer."

Källa, Expressen söndag 12 december 2010:


Lyssna till den arabiske terroristens hot mot svenska folket:
I
I
Läs mer om den irakiske muslimen Taimour Abdulwahabs terrorattentat mot Sveriges huvudstad:





Inga kommentarer: