2011-05-18

Blivande religionslärare prisar muslimsk friskola



En äkta halal-hippie ska bli lärare och studerar religion på Linköpings universitet.

Bilder på lärarkandidaten:




Lärarstudenten har tillsammans med sina studiekamrater bjudits på en resa från Linköping till Köpenhamn med all logi betald. Är inte resan ända till Danmark egentligen en förtäckt nöjesresa, när det finns samma studieobjekt på närmre håll i Sverige? När skattebetalarna står för notan tillåts slöseri:

"När vi tagit en snabbtitt på våra rum och slängt in vår packning tog vi Metron in till stan för att äta på en restaurang som hette Riz-raz där de hade supergod vegetarisk buffé. Det blev en trevlig kväll"


Naturligtvis har ett besök på en muslimsk friskola planerats in. I det föranmälda studiebesöket på Dia Privatskole möts lärarkandidaterna av sång och danska wienerbröd. Detta får lärarkandidaten att på sin blogg prisa hur fantastiskt trevliga muslimska elever är på muslimsk friskola jämfört med vanlig svensk kommunal skola. Tror lärarkandidaten verkligen att om hon blir religionslärare på en muslimsk friskola, så kommer skoldagarna att bestå av sång och wienerbröd?


På fredagen gick vi upp tidigt för att hinna med att äta god frukost innan dagen kunde börja. Vårt första besök för dagen var på den muslimska friskolan DIA, som är känt för att ha väldigt goda resultat bland sina elever.

Vi blev välkomnade av massa glada barn som under vår rundtur på skolan sjöng en sång för oss som de övat in på svenska, som vi sedan också fick sjunga för dem för de ville höra hur det lät. En grupp av de äldre eleverna ställde sedan frågor till oss om hur skolorna arbetar med integration. Innan det var dags att tacka för oss blev vi bjudna på fika med wienerbröd, supertrevligt!

Besöket på DIA skolan var en av höjdpunkterna på denna resa för mig, jag berördes av att eleverna var så glada och verkade så trygga i sig själva och inte alls som många av de elever jag mött i våra skolor som inte vågar säga sin åsikt eller vad de tänker på."

Källa, lärarkandidatens blogg Another Pink Rose tisdag 17 maj 2011: http://anotherpinkrose.wordpress.com/2011/05/17/kopenhamnsresan-besok-pa-muslimsk-friskola/


Sommarlovet 2011 får lärarkandidaten svårt att försörja sig och har därför som god halal-hippie sökt en sommarkurs i Koranen för att få extra studiemedel:

"Jag fick ett första svar på mina ansökningar till sommarkurser och jag blev reserv på alla de kurserna jag sökt, det var dumt. Men jag sökte en till kurs för att gardera mig lite med förhoppning att jag kommer in på en av kurserna i alla fall och klarar mig någorlunda ekonomiskt i sommar. Jag sökte en grundkurs om Koranen, på distans och deltid. Det var egentligen mitt första val när jag kikade på vad det fanns för utbud men så blev jag övertalad att det nog kunde bli för mycket, men det känns bra att jag la in en ansökan på den nu och jag hoppas att jag kommer in på något nu!"

Källa, lärarkandidatens blogg Another Pink Rose 5 maj 2011: http://anotherpinkrose.wordpress.com/2011/05/05/bast-hittills/


Dia Privatskole i Köpenhamn var den närmsta muslimska friskolan Linköpings universitet kunde hitta: http://www.dia-privatskole.dk/


Inga kommentarer: