2011-06-08

Juholt ogillar muslimska friskolor



"Att några går i en muslimsk skola, några i en kristen. Några i en där man kan betala lite extra för att föräldrarna är rika och några barn går alltid i en skola där det saknas resurser. Vi delar upp vårt samhälle från det att barnen är små och så kör vi på det rakt igenom. Jag tycker inte om det. Jag tycker att vi ska ha en sammanhållen skola där vi bygger in gemenskap inför vuxenlivet."

"Religiösa friskolor gillas inte av S-ledaren Håkan Juholt

”Jag väldigt negativ till sådana eftersom jag tror på en sammanhållen skolpolitik”
Socialdemokraternas nya ledare ryter till mot den svenska skolpolitiken. I skottgluggen står de religiösa friskolorna.

- Det är jag väldigt negativ till, säger Håkan Juholt till Dagen."

"Håkan Juholt vägrar ge ett rakt svar på den upprepade frågan om han vill införa ett förbud mot religiösa huvudmän."


Källa, Dagen onsdag 8 juni 2011: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=263819


Inga kommentarer: