2012-01-09

Hon var först i Europa att göra militärtjänst i slöja

Shatila Salami visar upp tjänsteslöjan framför Islamic Centers stora moské i Malmö på bilden ovan.


" – Jag är den första kvinnan i Europa som gjort militärtjänst med sjal. Det gör mig väldigt stolt."

"Kaptenen och befälen var bra men vissa bevakningssoldater hade tråkig attityd: ”Ska hon representera Sverige?”

"Shatila Salami är klädd i Räddningstjänstens kläder när hon, lätt hostig, välkomnar Sydsvenskan in i sin lägenhet på sjätte våningen i Holma."

"Hon bollar roat frågan till maken som precis kommit upp från tvättstugan"

" – Jag var hyperaktiv som barn, säger mamma och pappa. Och översocial – mina syskon är mer blyga än jag. Jag var också en pojkflicka som tyckte om att leka med brandbilar och polisbilar."

"Shatila Salami blev 2009 en av sex, av cirka 200 sökande, som blev anställd av Räddningstjänsten Syd som brand- och säkerhetsvärd och instruktör.

– Vi gör hembesök och kontrollerar folks brandvarnare."

"I framtiden vill hon utbilda sig till polis och bli förhörande kriminalkommissarie."

"Kuriosa: Har designat en speciell rökdykarsjal till Räddningstjänsten."


Källa, islamiseringstidningen Sydsvenskan sidorna B8 - B9 måndag 9 januari 2012: http://www.sydsvenskan.se/familj/pa-vag/article1599577/Brandvard-siktar-pa-ett-liv-i-uniform.html

Inga kommentarer: