2012-01-12

Målsägandena berättar om Dan Parks slavaffisch


Bild från dagens rättegång som är toppnyhet i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan-img.se/archive/01033/atal98_1033357a.jpg


"De båda målsägandena Jallow Mamadou från afrosvenskarnas riskförbund och Elinor Lavesson, kurator på Hallands nation, berättade ingående för tingsrätten om hur Dan Parks affisch påverkat dem och deras liv.

– Det var en fruktansvärd känsla när jag såg en bild på mig själv i kedjor. Jag blev väldigt ledsen och upprörd. Jag mår fortfarande väldigt dåligt. Min dotter hade hittat bilden på Google och frågade "pappa, varför har du kedjor runt halsen", sade Jallow Mamadou.

Elinor Lavesson hade svårt att hålla gråten borta när hon berättade om sina reaktioner inför affischen under gårdagens huvudförhandling.

– Jag blev väldigt utsatt och rädd att folk skulle känna igen mig. Jag slutade svara i telefon då det ringde arga människor efter att de sett affischerna. Jag stannade inne under hela påsken och känner mig fortfarande väldigt kränkt och ledsen."

Åklagare Mathias Larsson frågade Dan Park om han skulle ha gjort samma sak om han visste att de berörda skulle reagera så kraftigt.

– Ja, absolut, sade han."

" – Det är viktigt att få det prövat men oavsett utgången är det inget som kommer att få mig att lägga band på mig, sade Dan Park själv efter huvudförhandlingen."

Källa, islamiseringstidningen Sydsvenskan torsdag 12 januari 2012: http://www.sydsvenskan.se/lund/article1600935/Atal-for-hets-mot-folkgrupp.html


"Det uppstod en kulturkrock av stora mått i Lunds tingsrätt på torsdagen.

Till vänster, från åhörarna sett, satt de kränkta och förtalade. Till höger fanns en avslappnad Dan Park med gröna kamouflagekläder och tonade pilotglasögon. Åtalet för förtal och hets mot folkgrupp verkade inte bekymra honom."

"Jallow Mamodou och Ellinor Lavesson, kurator på Hallands nation, berättade om förstörd nattsömn, obehagliga telefonsamtal och om en familj som fått flytta hemifrån i sex veckor. De begär vardera 10 000 kronor i skadestånd för kränkning."

"Redan kvällen innan Dan Park satte upp affischerna i centrala Lund fick Jallow Mamodou höra talas om dem, eftersom flera affischer hade hittats vid en kopieringsmaskin på Malmö högskola."

"Jallow Mamodou utrustades med en larmtelefon av polisen och har i efterhand fått ta emot flera hot från människor som påpekat att de vet var han bor.

Ellinor Lavesson hade slutat svara i telefon redan innan affischen, som uppmanade folk att kontakta henne, spreds. Hon bröt ihop när hon fick se den."

"Dan Park menade att affischen var en humoristisk kommentar till polisanmälan om slavauktionen. Syftet var att locka till skratt.

– Det var svart humor. Jag ville vrida texten på ett roligt sätt, sa Dan Park.

Försvarsadvokaten Lars G. Svensson krävde att hans klient skulle frikännas. Han menade att det rörde sig om ett konstnärligt arbete, som kommenterade en aktuell händelse, vilket inte är straffbart."



Jallow (Momodou, red.) kände sig kränkt i vanlig ordning och förstod inte det humoristiska i affischen. Jag förklarade att affischen var ett inlägg i Hallandsnationmaskeraden och att Afrosvenskarnas Riksförbund borde tacka mig för nu kan de ännu en gång spela offer för den hemska rasismen vilket ju är deras livsluft.

Jag sa att denna censuriver av kulturella yttringar som inte faller Afrosvenskarna i smaken är ett hot mot yttrandefriheten och det Svenska kulturarvet, varför ska en liten minoritet kunna bestämma vilken konst som ska visas och vilka ord det ska stå i böcker.

De har ju redan lyckas censurera Ture Sventon, Astrid Lindgren och tvingat Fazer att byta logga på sina lakrisprodukter, Kvarteret Negern i Karlstad som funnits sedan 1866 bytte även namn till Tingvallastaden 2009 efter att Afrosvenskar från Stockholm stått och skrikigt utanför Karlstads kommunhus.

Afrosvenskarnas riksförbund kan ju inte bli förvånad när någon reagerar,” skriver Dan Park i en mail sendt til Denfri."

"Ifølge Momodou var optrinnet en hån mod de millioner af Momodous sorte forfædre, der blev kidnappet, voldtaget og dræbt som følge af den afrikanske slavehandel. Dan Parks plakat var en satirisk kommentar til Momodous udmelding."

Källa, Den Fri torsdag 12 januari 2012:



Bloggen Pettersson:


Fria Tider:


Crime News:


Inga kommentarer: